piątek, 13 grudnia 2013

Templariusze i Całun Turyński

Wydawnictwo WAM, Okładka miękka, 284 s., Moja ocena 5,5/6
Dr Barbara Frale autorka niniejszej książki, to włoski historyk średniowiecza, ekspert ds. tajnych archiwów Watykanu. Autorka podjęła się niełatwego i kontrowersyjnego zadania. W książce postawiła wiele śmiałych teorii, poruszyła temat i kwestię relikwii, która od wieków wzbudza gorące dyskusje, wojny, pożogi.
Do 1204 roku Całun Turyński (taka nazwa
obowiązuje od stosunkowo niedawna ) czyli de facto płótno pogrzebowe Chrystusa, należało do Bizancjum. W trakcie napaści na stolicę Bizancjum, Konstantynopol, relikwia zaginęła, dosłownie przepadła bez wieści. Jeden z kronikarzy krucjaty, Robert de Clari, pisze, że Całun znika z miasta. Na jego ślad natrafiono dopiero w połowie XIV wieku. Co się z Całunem działo przez półtora wieku? To od wielu, wielu lat pozostaje tak na prawdę w sferze domysłów naukowców. Wg. dr Frale relikwię na ponad wiek przejęli templariusze, który potajemnie mieli czcić Całun. Autorka przeprowadzając badania historyczne m.in. w watykańskich archiwach, natknęła się na pewne dokumenty, które potwierdzają jej teorię. Jakie to dokumenty? Na ile to odkrycie jest prawdziwe? Tego dowiecie się w trakcie lektury niniejszej książki, do czego serdecznie zapraszam.
Frale nie rozważa autentyczności Całunu, chociaż kwestia ta nadal (mimo upływu wieków) pozostaje dyskusyjną. Skupia się na aspektach naukowych, historycznych, tego co doprowadziło do zniknięcia relikwii na półtora wieku. Autorka na wstępie nakreśla rys historyczny. Ma on na celu przypomnienie, a niezorientowanym przybliżenie historii początku XIII wieku i wydarzeń, które doprowadziły do napaści krzyżowców na Jerozolimę. Sporo informacji uzyskamy także o Grobie Świętym i procesie przeciwko templariuszom, który wytoczył im francuski król Filip Piękny. Całkiem sporo miejsca Frale poświęca także tajemniczemu bożkowi, który do złudzenia miał przypominać postać z Całunu.  Dalej następują rozważania badaczki oparte na odnalezionych dokumentach, o których wcześniej wspomniałam. Co istotne, autorka nie ogranicza się do jednej li tylko słusznej hipotezy, a rozpatruje także różne teorie, bada np. historię templariuszy, analizuje motywy ich działań etc.
Całość jest bardzo dobrze opracowana, poparta licznymi przypisami, bibliografią i źródłoznawstwem. Tak, muszę przyznać, że bibliografia mnie zaskoczyła (chociaż to za mało powiedziane), gdyż liczy ona...40 stron. Imponujące zaprawdę. Świadczy to o pasji autorki i dogłębnym zbadaniu wszelkich dostępnych materiałów.
Język, którego Frale używa, choć naukowy, to jest na tyle przystępny, iż lektura zaciekawi i nie znuży także osoby nie zajmującej się na co dzień historią średniowiecza.  
Gorąco zachęcam do lektury. Doskonała, dopracowana w każdym calu, ale napisana przystępnym językiem pozycja.

 

10 komentarzy:

  1. O autentyczności Całunu czytałam już tyle sprzecznych opinii, że sama nie wiem, co mam myśleć.:/
    Dla odmiany przyjemnie będzie się skupić na zupełnie innej kwestii, chętnie przeczytam tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka dla mnie! Widziałam już, że ją czytasz i od razu się zaciekawiłam. Wszystko co o templariuszach to dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Interesująca publikacja dla osób zainteresowanych autentycznością Całunu i nie tylko. Ja na razie nie należę do tej grupy, ale może kiedyś?

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie bym przeczytała tę książkę, z Twojego opisu Anetko brzmi bardzo ciekawie :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie moje klimaty, ale po Twojej recenzji czuję, że muszę po nią sięgnąc

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie przeczytam książkę, która traktuje o dwóch największych zagadkach średniowiecza (chociaż całun ma znacznie dłuższą historię). To kolejna fascynująca lektura, którą odkryłam dzięki Tobie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Interesująca lektura :) w sumie mogłabym przeczytać, a i mama byłaby zainteresowana :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedyś dużo czytałam podobnych pozycji, potem zabrakło mi na nie czasu, bo jednak przez powieść łatwiej przelecieć. A w między czasie wyszło sporo takich jak powyższa ciekawych i dobrze napisanych pozycji... Wpisałam na listę do przeczytania, bo akurat Całun Turyński mnie szczególnie ciekawi :)

    OdpowiedzUsuń
  9. uwielbiam takie książki, już mnie rwie do niej :)

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.