sobota, 22 marca 2014

Rzym po polsku

Wydawnictwo Świat Książki, Okładka miękka, Moja ocena 6/6
Rzym, miejsce, do którego prowadzą wszystkie drogi, jedno z najbardziej znanych i najbogatszych w zabytki miast świata. Każdy, kto lubi podróżować, prędzej czy póżniej do stolicy Włoch zawita. Rzym można zwiedzać na wiele sposobów, ile osób, tyle różnorodnych tras turystycznych. Jednak chyba najbliższą sercu każdego Polaka, będzie trasa wiodąca po Rzymie polskimi śladami.
Adam Broż pokusił się o zebranie wszystkich polskich śladów i uczynienie z nich zwartego, fascynującego kompedium, dzięki któremu spojrzymy na Wieczne Miasto z innej, polskiej perspektywy.
W trakcie lektury niemal od razu przekonujemy się, iż polskie ślady są w Rzymie prawie wszechobecne. Znajdziemy je przede wszystkim w Watykanie, wszak to miejsce jest nierozerwalnie związane z Janem Pawłem II. Ale nie tylko. W stolicy Włoch przebywali także: Marysieńka Sobieska, Adam Mickiewicz, Cyprian Kamil Norwid, książę Stanisław Poniatowski, Zygmunt Krasiński i inni.Broź prowadzi nas także do miejsca, które wg. mnie jest we Włoszech najbardziej związane z Polską, na Monte Cassino.
Mało jest w mieście budowli, zabytków, które choćby w minimalnym stopniu nie były z Polską czy Polakami związane. W Rzymie byłam kilkakrotnie, wydawało mi się, że większość najpopularniejszych zabytków znam dobrze. Jednak w trakcie lektury niniejszej książki wielokrotnie otwierałam oczy ze zdumienia. Broż ukazuje bowiem miejsca znane w zupełnie innym świetle, dodatkowo wyłuskując polskość także w zabytkach mniej znanych i rzadziej odwiedzanych. Śmiało mogę napisać, iż autor stworzył książkę ze wszech miar wyjątkową, której dotychczas brakowało na naszym rynku. Jeżeli dodamy do tego mnóstwo ciekawostek, lekki styl pisarski, którym nakreślony jest rys historyczny, liczne anegdoty którymi to raczy nas autor, informacje, których nie znajdziemy w żadnym innym przewodniku oraz piękne, kolorowe zdjęcia, mamy pozycję wspaniałą, którą mogę polecić zarówno globtroterom, jak i osobom interesującym się polskością rozsianą na całym świecie. 
Zapraszam do wędrówki po Wiecznym Mieście, możecie ją odbyć za sprawą niniejszej książki nie ruszając się z fotela w domu.

3 komentarze:

  1. Temat ten podjął już w latach 90. M.Borecki "Polacy w Rzymie. Od czasów Mieszka I do Jana Pawła II."
    Jest też wydanie 'Polskie pomniki w świątyniach Rzymu" T. Chrzanowskiego i M.Korneckiego.
    Są to jednak książki sprzed 20 lat, więc... pewnie autor dotarł do nowych śladów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że nie miałam pojęcia o pozycjach, o których wspominasz. Dziękuję za podanie tytułów. Musze poszukać na allegro i w antykwariatach. Szkoda, że takie pozycje nie są wznawiane.

      Usuń
  2. Szkoda, że jej nie miałam zanim tam się wybrałam.

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.