poniedziałek, 19 maja 2014

Karambol - Hakan Nesser

Wydawnictwo Czarna Owca, Moja ocena 5,5/6
Nie, nie przeczytałam Karambolu od rana. Taka dobra, to nawet ja nie jestem. Po prostu jakieś 3 lata temu czytałam w starym wydaniu i przy okazji ukazania się książki w nowej szacie graficznej, chciałam wam ją gorąco zarekomendować.
Oba egzemplarze (stary i nowy) macie obok na zdjęciu. Niby nie szata się liczy, ale nowa okładka jest zdecydowanie ciekawsza i świetnie wygląda na półce wraz z pozostałymi książkami Nessera.
Karambol, to siódma książka w serii kryminalnej o komisarzu Van Veeterenie i jednostce policyjnej w Maardam. Moim zdaniem to jedna z najlepszych książek autora, ale nie jako kryminał, tylko jako psychologiczne studium jednostki, jej lęków i poczynań. Pisarz ukazuje, jak jedno zdarzenie determinuje całe dalsze życie wielu osób. Ot wypadek jakich niestety wiele. Pijany kierowca w deszczową noc potrąca chłopaka. Tragedia, ale niestety jedna z wielu. Ofiara umiera, a kierowca ucieka z miejsca zdarzenia. Gdy wydaje mu się, że może odetchnąć, że wszystko co złe za nim (za sprawcą wypadku), że mu się udało...wtedy zaczyna się. Okazuje się, że ktoś jednak widział, ktoś wie. Rozpoczyna się gra, w której sprawca wypadku staje się ściganym. Niewidzialny ktoś zmusza go do kolejnych kłamstw, czynów, które nawarstwione i rozpędzone niczym śnieżna kula, są w zasadzie nie do zatrzymania. Nieszczęśliwy, acz (nie ukrywajmy tego) banalny wypadek, staje się pretekstem do kolejnych zbrodni.To jednak dopiero początek. Policja pod dowództwem komisarza VV ma za zadanie zapobiec końcowej tragedii. Jakiej tragedii? I czy im się to uda? Tego dowiecie się z książki,
Karambol jest kryminałem, a jednocześnie jest jak najdalszy od tego gatunku literackiego. Niby mamy przestępstwo, mamy niezgodne z prawem wydarzenia, mamy swoiste groźby i śledztwo, ale paradoksalnie od początku wiemy kto jest sprawcą, a całość wydarzeń (jak to u Nessera) służy do toczenia dysputy filozoficzno-obyczajowej nad życiem, czynami i tym co skłania nas do ich podejmowania. Jest to także genialne studium ukazujące przemiany zwyczajnego człowieka, takiego jak ja czy wy w zatwardziałego, oszalałego wręcz zabójcę. Co popycha ludzi do takich czynów? W jakich sytuacjach jesteśmy zdolni do popełnienia najgorszej zbrodni? Bo, że wszyscy są do tego zdolni, to jestem o tym przekonana. Kwestią jest tylko moment i okoliczności, które nas do tego zmuszają. 
Nic dziwnego, iż Karambol został uznany z najlepszą powieść kryminalną  z kręgu nordyckiego w 2000 roku. Hakan Nesser nadal pozostaje jednym z najbardziej lubianych przeze mnie pisarzy.

7 komentarzy:

  1. Opis brzmi niezwykle ciekawie, nietypowy kryminał, hmm... interesujące! Autora dotąd nie czytałam, ale pewnie nadejdzie ten moment, kiedy sięgnę po jego książki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Intrygująca pozycja i studium psychologiczne - niezwykle ciekawie się zapowiada. Koniecznie muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta jeszcze przede mną, a Czarną serię bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od pewnego czasu zabieram się za książki Nessera, ale jeszcze nie skusiłam się. Czas wreszcie to zmienić ;>

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio na nową mam ,,fazę'' na literaturę z dreszczykiem, dlatego chętnie poznam powyższy nietypowy kryminał, tym bardziej, że jego fabuła przykuła moją uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja jeszcze w ogóle nie czytałam książek tego autora. :/
    Niby staram się nadrabiać zaległości kryminalne, ale jakoś wolno idzie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.