piątek, 13 czerwca 2014

Uprowadzeni - Robert Crais

Wydawnictwo Świat Książki, ocena 5/6
Recenzja mojego męża, który jest fanem twórczości Craisa.

Głównym bohaterem jest znany z innych książek tego autora -niebanalny detektyw z nieszablonowym stylem bycia i niezwykle ironicznym poczuciem humoru, Elvis Cole. Podejmuje się on różnych zadań. Tym razem o pomoc zwróciła się do niego Nita Morales, której córka zaginęła jakiś czas temu. Nita nie chce kontaktować się z policją z prostego powodu, obie z córką są nielegalnymi imigrantkami. Cole przyjmuje zlecenie, jednak nie wie w co się pakuje, z czym, a raczej z kim przyjdzie mu się zmierzyć. Szubko okazuje się, że zwyczajne z pozoru zniknięcie młodej dziewczyny, takim prostym nie jest. Jednocześnie jest to czubek przysłowiowej góry lodowej. Cole odkryje rzeczy i miejsca, o których większość z nas wolałaby nie wiedzieć.
Crais po raz kolejny stworzył świetny kryminał i thriller + powieść obyczajową w jednym. Uprowadzeni są o tyle ciekawi, że napisani w sposób rzadko spotykany, w takim starym, mistrzowskim stylu. Krótkie, jakby migawkowe rozdziały, a dodatkowo w pewnym momencie, wiemy kto, co, czyli znamy zakończenie (no dużą jego część). Jednak nie wiem jak i dlaczego. I to jest oś całej intrygi. Przypomina to dzieła wielkich mistrzów gatunku, zarówno w literaturze, jak i filmach sprzed x lat. Wystarczy tu wspomnieć chociażby Alfreda Hitchcocka. U niego schemat był identyczny, a filmy do dziś trzymają w niesłychanym napięciu. Podobnie jest z książką Craisa. Napięcie i niemoc oderwania się od lektury gwarantowane. Chociaż bardzo lubię i cenię prozę Craisa, wiem, że jego styl pisarski i jego bohaterowie nie wszystkim muszą przypaść do gustu. Jednak gorąco zachęcam do sięgnięcia po Uprowadzonych. To doskonały kryminało-thriller z silnym wątkiem ukazującym krzywdę i los nielegalnych imigrantów, ale nie tylko.

8 komentarzy:

  1. Fajna recenzja :) Książka może być ciekawa.
    http://czytanie-moim-tlenem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam nic tego autora, jednak widzę, że lepiej sięgnąć po wcześniejsze tytuły, aby jakiś zarys zapoznać. Brzmi ciekawie, więc czemu nie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem wielbicielką powieści Craisa, mam wszystkie jego dzieła wydane po polsku.
    Właśnie czytam "Uprowadzonych" - świetna lektura, akcja i tempo rewelacyjne i trzyma w napięciu. No i jestem wielka fanką Joe Pike'a :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Craisa czytałam tylko książkę "Pierwsza zasada" i bardzo mi się podobała,mam ochotę na inne książki autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety żadnego z wymienionych wyżej gatunków nie jestem fanką, więc raczej podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  6. W literaturze z dreszczykiem bardzo ważne jest dla mnie napięcie, im wyższe tym lepsze, dlatego cieszę się, że w powyższej książce można tego doświadczyć.. W takim razie jestem skłonna rozejrzeć się za ,,Uprowadzonymi''.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam jeszcze serii kryminałów wydawnictwa Świat książki ale chcę to zmienić. Już poczyniłam odpowiednie kroki :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Już sama okładka, by mnie zachęciła.
    Tylko czasu na czytanie wszystkiego co by się chciało brak.

    OdpowiedzUsuń

Bez czytania będą usuwane komentarze zawierające spamy, linki do innych blogów. Mój blog, to nie słup ogłoszeniowy.